Stille kennis en dovemansoren

FinoVoor de vakantie konden we uitgebreid lezen over experts die zich niet gehoord wisten door hun leiders. De gevolgen rond het Fyra-drama en de ICT-projecten bij de overheid zijn inmiddels bekend.

Tijdens onze vakantie kwam ik bij onze tent in gesprek met Ans. Zij vervulde – na jaren van verpleegkundig werk – een  bureaufunctie bij een thuiszorginstelling. Ter ondersteuning van niet optimaal functionerende verpleegkundigen aan het front. In no time had Ans de boel daar weer op de rit, kregen mensen er weer vertrouwen in. Door hen te laten zien dat ze ertoe doen, want dat gevoel waren ze kwijt geraakt. Gevolg: een minimum aan ziekteverzuim; en toch vroeg niemand haar hoe ze dat voor elkaar gekregen had. Sterker nog: het management huurde een duur bureau in om te onderzoeken waarom elders in de organisatie het verloop en het ziekteverzuim zo hoog bleef. “Geef de mensen hun verantwoordelijkheid terug en ze zullen nooit meer verzuimen”, riep Ans.

De stille kennis van Ans overtuigde het management niet, zoals ook de vaklui van NS en overheid tegen dovemansoren spraken. Mooi begrip, stille kennis, de ervaring die mensen onbewust door de jaren heen opslaan en die geactiveerd worden op het moment dat een appel op hun vakmanschap wordt gedaan. De leiding moet dan wel bereid zijn om niet alleen vooruit, maar ook om zich heen te kijken, als het ware het hoofd te buigen en ‘in contact’ te gaan. Om de kans op kapitaalvernietiging te verkleinen.

Lijkt best logisch, toch?

Over Dries Oosterhof Organisatiebegeleiding

Dries Oosterhof (1947), drs.Andragogiek, begeleidt directie- en management(teams) bij organisatie- en leiderschapsontwikkeling en is gespecialiseerd in het in goede banen leiden van weerbarstige en vaak ongrijpbare vraagstukken in het spanningsveld van mens en organisatie. Is auteur van het boek 'Leiderschap in Contact" waarin hij zijn ervaringen en concepten uiteenzet en daarbij gebruik maakt van de relazen van 8 leiders, die hun organisatie 'in contact' aansturen. Leiderschap in Contact gaat ervan uit dat contact van doorslaggevende betekenis is voor de effectiviteit van leiderschap en een basale factor vormt voor de impact van de leider op zijn mensen, de organisatie en zijn omgeving.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *