Ontspanning en resultaat, een mooi koppel

Daphne 1Mooi hè, wat er afgelopen jaar uit dat lijf van onze nieuwe  heldin kwam: Daphne Schippers. 23 jaar jong en dan al zulke resultaten! Wat fascineert is haar houding, hoor wat Daphne zei: “Als ik snelheid wil houden moet ik ontspannen blijven”. Klinkt tegenstrijdig, maar is het niet. Verkramping zet alles op slot en werkt remmend, ontspanning ontkrampt en gooit de remmen los. Deze jonge topsporter levert een pleidooi voor wat we loslaten noemen. Loslaten om de top te bereiken. En impliciet de boodschap: voor  goede resultaten moet je er niet teveel mee bezig zijn. Al eerder hield hockeycoach Marc Lammers een soortgelijk betoog en ik weet uit eigen ervaring dat deze uitgangspunten ook voor leidinggevenden en hun organisaties van waarde zijn.

Als leidinggevende bestaat de kans dat je je eigen onrust of ongerustheid op je mensen overbrengt. Door hen onder druk te zetten bijvoorbeeld of op te jagen, om ze zo tot daden aan te zetten. Vaak reageren medewerkers dan met verkrampte pogingen de opgelegde targets te halen. Teleurstellende resultaten  en negatieve bijwerkingen liggen op de loer. Niet zelden zijn stress,  gebrek aan waardering en onderlinge spanningen de ongewenste neveneffecten. Stiekem vraag ik me af: hoe ontspannen waren de dieselsjoemelaars toen ze hun snode plannen bedachten? Er zijn genoeg voorbeelden van hoe het ook kan.  Gewoon, uit de praktijk van alledag, eigenlijk niks bijzonders, maar toch. Ik pluk er twee uit.

Jaren geleden had ik te maken met een bedrijf in de grootmetaal. Het medewerkersbestand was stevig multiculti. Ik liep daar zo af en toe op de werkvloer rond en maakte dan een praatje met die veelkleurigheid aan mensen. De  ontspannen sfeer was opvallend, terwijl er toch stevig aan getrokken werd.  Ik kreeg sterke aanwijzingen dat het te maken had met de aandacht en waardering dialoog 1die de mensen daar kregen, als medewerker en als mens. ‘We werken hier graag’, werd er gezegd. Was er daardoor bij de meesten een innerlijke drive om hun best te doen, voor hun bedrijf ‘te gaan? Zou me niet verbazen.

In een ander voorbeeld speelt een  variant van erkenning een rol. Waar gestreefd wordt  de dialoog te voeren in plaats van de discussie te hebben, voelen mensen zich gehoord.  Dat komt omdat in de dialoog ervaringen en meningen naast elkaar in plaats van tegenover elkaar gezet worden. Je kunt je bokshouding loslaten en hoeft dus niet te strijden om gehoord te worden of gelijk te krijgen. Alles en iedereen krijgt ruimte. Dat geeft kennelijk rust en zorgt  voor kwalitatief goede besluiten,.  Wat op het eerste gezicht tijdrovend lijkt, blijkt later positieve energie te genereren en tijd te winnen. De resultaten ontstaan vanzelf, als effect en niet als doel. 

 

Over Dries Oosterhof Organisatiebegeleiding

Dries Oosterhof (1947), drs.Andragogiek, begeleidt directie- en management(teams) bij organisatie- en leiderschapsontwikkeling en is gespecialiseerd in het in goede banen leiden van weerbarstige en vaak ongrijpbare vraagstukken in het spanningsveld van mens en organisatie. Is auteur van het boek 'Leiderschap in Contact" waarin hij zijn ervaringen en concepten uiteenzet en daarbij gebruik maakt van de relazen van 8 leiders, die hun organisatie 'in contact' aansturen. Leiderschap in Contact gaat ervan uit dat contact van doorslaggevende betekenis is voor de effectiviteit van leiderschap en een basale factor vormt voor de impact van de leider op zijn mensen, de organisatie en zijn omgeving.
Dit bericht is geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *