Wat levert het op?
Een aantal voorbeelden, die zich in de praktijk voordeden:
- rust in de benadering van de vraagstukken die zich voordeden, waardoor betrokkene (een directeur) dichter bij de kern kwam en beter beklijvende oplossingen genereerde.
- meer begrip voor mensen met wie de directeur lange tijd grote moeite had, waardoor via hen breder draagvlak voor de koers van de organisatie ontstond en zij zelfs pleitbezorger werden.
- meer lef om mensen ‘de’ (= eigen) waarheid onder ogen te laten zien, waardoor gesprekken zich verdiepten, de mist tussen betrokkenen optrok en geen slepende zaken overbleven..
- een groter bewustzijn bij alles wat de manager ondernam, waardoor zij aan authenticiteit, geloofwaardigheid en kracht won.
- een gestage verheldering van de directievisie op de identiteit en koers van zijn organisatie, waardoor medewerkers beter gingen aanvoelen welke kant het op ging. Gevolg: meer transparantie en draagvlak binnen de organisatie.
- een betere balans tussen distantie en betrokkenheid, waardoor betrokkene enerzijds meer overzicht bewaarde en anderzijds betere voeling kreeg met wat er speelde.